Det här blogginlägget är en genomgång av de olika steg jag generellt sett genomgår när jag hittar en aktie som jag vill analysera. Alla har olika tillvägagångssätt och strategier, och just mitt sätt passar garanterat inte alla då den förutsätter att du antingen har extremt mycket tid att ägna åt börsen eller kan tänka dig att ha en koncentrerad portföljstrategi. Min förhoppning är att det i alla fall kanske kan inspirera eller hjälpa någon som läser detta till att förbättra just sin egen work process vid analys av aktier och bolag! Jag tar även mer än gärna emot tips på hur jag själv kan förbättra min process för att bli en bättre investerare. Min work process följer nedan.

1: Hitta ett bolag att analysera

Det viktigaste när man är ny på att lära sig analysera aktier, eller när man ska lära sig något i allmänhet anser jag är att försöka göra det så roligt som möjligt. Jag lever i tron om att ju roligare något är, desto lättare är det att lära sig. Därför tycker jag att du till din absolut första analys ska lära dig om ett bolag som du själv tycker är jätteintressant och verkar spännande eller skoj.

Med spännande menar jag INTE på så sätt att du tror du kan tjäna pengar på det, när du börjar göra en analys ska dina åsikter om värdet på bolaget i fråga vara så nära ett blankt papper som möjligt, det absolut sista man borde göra när man analyserar ett bolag är att värdera det. Du ska helt enkelt tycka att bolaget har en spännande eller bra produkt, affärsmodell eller verkar inom en intressant bransch. Däremot handlar det ofta om att hitta en balans mellan vad som är spännande och vad man inte förstår, många bolag idag är väldigt svåra att förstå, så jag skulle nog välja bort bolag inom medicinteknik, forskningsbolag etc, men du behöver heller inte välja Volvo bara för att du vet hur en lastbil fungerar. För mig själv är det oftast så att bolagen ”kommer till mig”. Jag är inte så ofta aktivt ute och letar efter case, jag låter istället case efter case glida förbi och när jag läser om något som fångar min uppmärksamhet väljer jag att fördjupa mig!

För att göra allt mer applicerbart kommer jag använda Irisity som ett exempel genom hela genomgången. Detta bolag har jag varit medveten om i flera år, men det var i somras när jag snubblade in på någon hemsida om säkerhetsbranschen som det slog mig att jag kanske borde läsa på om just dem.

2: Lär dig historian

Det första steget efter att du har hittat ett bolag du vill analysera är enligt mig att först förstå bolagets historia. Det kanske låter konstigt, eftersom det är framtiden vi egentligen vill försöka spå, men det är faktiskt så att ett bolags historia säger mycket mer om bolagets framtid och nutid än man kan tro. Därför brukar jag göra följande:

Gör en mapp på datorn med namnet på bolaget (Irisity i detta fall). I denna mapp laddar du ner alla bolagets Kvartalsrapporter och döper de till Q1-2019, Q2-2019 osv. Ladda också ner alla årsredovisningar och döp till ÅR 2019 osv. Gör detta för mellan 5-10 år tillbaka, ju längre desto bättre men 5 år brukar räcka helt okej.

Öppna excel och gör en resultaträkning med historik från bolagets årsrapporter. Jag tycker inte man ska ladda ner datan från börsdata, hårdknacka istället in alla siffror helt själv. På så sätt får du gå igenom varje rapport metodiskt, lära dig bolagets redovisning och på så sätt förstå bolaget du analyserar genom att lära känna siffrorna! Dessutom blir du riktigt vass i excel! Försök använda och lära dig kortkommandon, vilket kommer göra dig ännu snabbare. Jag länkar en video som finns på Youtube där jag går igenom några bra kortkommandon och formler i excel. Videon är gjord av Lunds Universitets finansförening ”LINC” och detta är bara ett smakprov på vad man får vara med och lära sig som medlem i LINC. Studerar du på Lunds Universitet och är intresserad av finans är LINC ett måste!

Såhär ser min excel med historik ut för Irisity för inspiration:

Under tiden du knackar in varje års siffror skulle jag också passat på att läsa varje rapport från de 4 kvartalen från varje år. Där du börjar längst bort i tiden och jobbar dig fram. Läs VD orden, de väsentliga händelserna under kvartalet, försök få en bild av vad bolaget kommunicerar och om de faktiskt uppnår det de kommunicerar. Genom att läsa flera kvartalsrapporter i rad samtidigt som du knappar in siffror kommer du få en överblicksbild över hur det gått för bolaget under de senaste åren och vad som har bidragit till siffrorna. Du får vara med genom hela resan helt enkelt!

3: Skapa dig en bild om framtiden

Steg två tar som du förstår en del tid, men för att göra en bra analys krävs det att man tar sig tiden att lära sig om bolaget ordentligt. När du är färdig med historiken och har fått dig en bild av hur bolaget har presterat tidigare är det dags att ge sig på framtiden. Värdering och att knappa in siffror i en excel är saker som alla kan göra. Där du verkligen sticker ut och kan få en edge mot marknaden är just genom att göra mycket research. Exakt hur du gör detta är en konst som ingen kan svara på då det skiljer sig från bolag till bolag. Men om jag ska ge ett exempel med Irisity var detta frågor jag ställde mig själv som jag ville försöka få svar på:

Kort om bolaget för att du ska förstå kontexten:  Iristy är ett mjukvarubolag som gör algoritmer till IP kameror. Dessa algoritmer kan detektera mänsklig aktivitet inom det bevakade området på långt avstånd, även i lågupplösta kameror. Genom att göra detta kan säkerhetsbolag dra ner på personal som sitter i larmcentralerna. Detta då en arbetare tidigare kunde monitorera max 200 kameror samtidigt, men nu med IRIS kan en arbetare monitorera 1000 kameror samtidigt. Detta sparar mycket pengar då säkerhetsbolagen kan dra ner på peronal. IRIS sparar dessutom pengar för slutkunden då antalet falsklarm minskar med över 90% när man implementerar IRIS. Detta för att en människa mycket enklare larmar för något som en algoritm tydligt ser är ett falsklarm. Irisity har idag ett tjugotal samarbeten med olika aktörer, varav ett stort annonserat samarbete med världens största säkerhetskoncern G4S. Man omsätter ca 30 MSEK på årsbasis, mestadels från svenska kommuner som använder IRIS i sina kameror runt skolor och kritisk infrastruktur.

Saker att ta reda på:

  • Marknaden: Hur ser marknaden ut? Hur stor är den? Hur många kameror finns det i världen? Vad finns det för konkurrenter? Hur bra är konkurrenternas produkt? Vad har de för samarbeten med andra företag? Vilken nisch befinner sig Irisity i? Vilka är deras leverantörer? Vilka är deras kunder?
  • Produkten: Hur fungerar Irisitys produkt? Hur bra är den? Vad tycker kunderna om den? Känner jag någon som har använt produkten? Kan jag testa den själv?
  • Affärsmodell: Hur tjänar bolaget pengar? Vad kostar deras produkt och hur många produkter säljer de per år? Hur går säljprocessen till? Vad har Irisity för kostnader för varje såld produkt? (Bruttomarginal) Behöver de anställa fler människor för varje såld produkt? Hur många anställda behöver det? Är det lätt att säga upp avtalet när man väl köpt en produkt? Hur många kunder har gjort det? Vad tillför bolaget för värde till kunden? Varför är de bättre eller billigare än konkurrenterna?
  • Ledningen: Vad har de gjort tidigare? Är de kunniga inom området? Äger de aktier? Har de hållt vad de har lovat tidigare? Hur länge har de arbetat på bolaget?
  • Risker: Vad finns det för risker med bolaget? Med marknaden? Produkten? Försök skriva ner allt du kan komma på och hur sannolikt du tror det är att det inträffar.

När du väl har tagit reda på dessa frågor har du kommit en lång och bra bit på vägen. Och när du funderat och letat efter svar på vissa frågor som du inte kan komma fram till genom att leta på internet är det dags för nästa (och enligt mig det absolut viktigaste) steget, att börja ta kontakt med personer som vet bättre än dig själv.

4: Ta kontakt med personer som vet bättre än dig själv

När du väl har lärt dig tillräckligt mycket på egen hand och inte hittar fler svar är det dags att kontakta ledningen med de frågor du inte vet. Varför du gör det i detta steg och inte redan i steg 3 är för att du bara kommer ses som respektlös om du tar kontakt med ledningen och frågar om saker du hade kunnat googla upp själv, du slösar deras tid helt enkelt. Nu när du redan kan så pass mycket om bolaget kommer du kunna ställa de mest relevanta frågorna, och på så sätt kan du inleda en god relation med ledningen, de kommer förhoppningsvis vara tacksamma och tycka att det är kul att ha personer som är så pass intresserade av bolaget som dig som mailar eller ringer dem! Var alltid noga med att vara tacksam för att de tar sig tiden att svara dig på dina frågor, och slösa inte deras tid i onödan.

När du kontaktat ledningen är det dags för dig att göra det jag själv tycker är det viktigaste med en analys och den absolut bästa lärdomen jag fått genom tiderna: Att prata med folk som vet bättre än dig själv. Jag tycker Peter Lynch beskriver denna delen av investeringar ganska bra i sin bok ”One Up On Wall Street”. Där Lynch anser att man bara ska investera i saker som man kan förstå, och att man speciellt kan få en edge i områden där man själv har expertkunskap. Om jag minns rätt tar Lynch som exempel att om du arbetar med bildäck så kan du definitivt få en edge genom att analysera bolag som Goodyear, Titan International och Cooper Tire & Rubber.

Men i dagens samhälle som blir allt mer komplext är det ibland inte lätt att ha expertkunskap inom de områden där det finns många börsnoterade företag, och även om du jobbar med bildäck kanske du inte vill analysera och investera i en portfölj som bara består av det. Hur gör man då för att kunna skaffa sig den här fantastiska edgen som Peter Lynch pratar om?

I fallet med Irisity kunde jag ingenting om varken AI eller kameraövervakning. Men jag förstod hur produkten kunde skapa värde, och det gjorde mig fruktansvärt intresserad att vilja lära mig mer (därav viktigt att analysera saker du själv tycker är intressant/spännande) Det jag gjorde då för att skaffa mig den lilla extra edgen jag ville ha var en rad saker.

Jag tog kontakt med kunder till bolaget, detta då kunderna är den bästa indikationen på hur bra ett företag är. Jag brukar fråga mycket om produkten, man kan också fråga hur ledningen är att ha och göra med, om det är enkelt för dem att byta produkt etc. Försök kräma ur så mycket info du bara kan om hur det är att vara kund! Och om du kan, bli kund själv och testa produkten! Detta kan man inte alltid göra dock..

Jag ringde ett byggföretag i Lund där jag bor för att fråga hur de använder kameraövervakning i sin verksamhet. Innan jag ens hann ställa mina frågor erbjöd platschefen mig att få komma till ett av deras byggen för att se hur det fungerar i praktiken. Besöket tog kanske 2 timmar och det gav mig mer information om hur slutanvändaren av kameralarm tänker än vad jag hade kunnat läsa mig till någonstans på internet.

Jag tog en kaffe med en väktare för att fråga om hans syn på saken. Fick svar på många frågor som gjorde min bild av branschen ännu tydligare.

Jag har mailat med upphandlare hos kommuner och myndigheter och skrivit till konkurrenter och potentiella framtida kunder. Jag har tyvärr inte fått svar från alla jag hade velat. Men vem vet, det kanske du får!

En annan bra indikator på hur det står till i ditt bolag är f.d anställda på bolaget. På Linkedin kan man söka upp personer som har jobbat på bolaget tidigare. F.d anställda har såklart saker de inte får nämna i detalj, men här kan du gräva i hur de upplevde att jobba på just ditt bolag, vad det tyckte om ledningen, organisationen, produkten etc. Eftersom de inte är anställda längre är de oftast ganska fria i vad de får säga och inte och du kommer få mer unbiased svar från dessa människor än från någon som arbetar på företaget nu, även om du absolut borde ta kontakt med dessa också.

Du kan även maila branschorganisationer om sådana finns för att få lite bredare förståelse för branschen och förmodligen mer objektiva svar.

Vill bara avsluta detta steget med att säga att detta är ett steg som förvisso kan ta väldigt lång tid, men som jag anser definitivt borde ge dig en edge. Tänk dig själv, hur många av alla x-tusen ägare på Avanza tror du har tagit steget att ringa runt till bolagets kunder, ta en kaffe med folk inom branschen eller skriva till fd anställda? Min gissning är < 1% av alla ägare, vilket iså fall skulle göra dig till top 1% av alla aktieägare utan insynsinformation som vet mest om bolaget i fråga. En ”en-procentare” som Pär Sandå så fint uttryckte det i Penserpodden (för övrigt ett fantastiskt avsnitt som jag länkar nedan).

5: Forecasting

Nu när du har samlat på dig så mycket information som möjligt om bolaget är det dags att försöka få ner denna information i faktiska siffror i din excel. Jag brukar alltid utgå från något när jag börjar, och jag börjar alltid med omsättningen. I Irisitys fall utgick jag från hur många kameror jag tror bolaget kan nå ut till nästa år, och vad de skulle kunna få betalt i för pris per kamera. Detta lägger jag längst ner i min excel och kopplar sedan ihop det med min resultaträkning. Såhär:

Och sedan gör man matten och får fram det här högst upp i din excel:

Sedan arbetar jag mig nedåt i resultaträkningen steg för steg, vad kan bolaget nå för bruttomarginal? Hur många anställda kommer de behöva? Vad kommer varje anställd kosta? Vad kommer deras avskrivningar vara (beroende på hur mycket de investerar)? Osv osv. Ett tips för att underlätta detta kan ibland vara att relatera olika poster till varandra. Om företaget behöver 1 ny anställd per 10 producerade produkter t.ex kan du knyta antalet anställda i din personalkostnadsuträkning till det osv. Jag gör ganska utförliga beräkningar på personal etc och jag gör avskrivningsscheman. Men det är inget jag går in på hur man gör här då det tar alldeles för lång tid.

Till slut kommer din excel se ut såhär, och då är det dags för nästa steg.

6: Värdering

Det absolut sista du gör i din analys är värderingen. Nu har du objektivt försökt kvantifiera var bolaget kommer att vara om några år fram i tiden. Vad kommer då detta vara värt på aktiekursen?

Du kan antingen kolla vad liknande bolag värderas till på EV/EBIT, EV/EBITDA, EV/FCF, P/E, P/S, PB osv. Och jämföra detta med ditt bolag, eller göra en DCF såklart. Hur man gör allt detta är också lite för långt för att ta med i detta inlägg och du som läser detta inlägg kanske redan kan en del om värdering.

När värderingen är gjord är det dags att komma fram till en slutsats. Är detta en aktie jag vill köpa? Iså fall, vad är uppsidan? Kompenserar den för den potentiella nedsidan och risken jag tar genom att investera?

I fallet med Irisity gjorde jag en peer värdering och en DCF. Såhär kan en peer värdering se ut till exempel:

7: Kategorisera ditt bolag!

Oavsett om du kommer fram till köp eller sälj är det sista jag gör att göra ett sheet i Excel där jag beskriver bolaget, sätter in lite siffror och skriver min take på caset. Helt enkelt storyn! Jag försöker kort konkretisera vad det är jag tror kommer hända bolaget, och för varje år som går kan jag följa bolagets utveckling och titta tillbaka på min story: Utvecklar sig bolaget som tänkt? Följer den min story? Om inte, är det positivt eller negativt? Ska jag sälja eller köpa mer?

Här brukar jag använda mig av Peter Lynchs kategoriseringstaktik och lägga in bolaget i ett av följande fack:

  • Fast grower (Evolution Gaming)
  • Slow grower (Axfood, ICA etc)
  • Cyclicals (Boliden, SSAB, Atlas Copco etc)
  • Stalwarts/Medium growers (Bolag som växer earnings med kanske 7-10% per år)
  • Turn arounds (Ja, alla sorters turn around case)
  • Asset Plays (Catella, Holmen)

Så här ser min excel sida ut för Irisity t.ex:

Sammanfattning

Min work process är kanske inte komplett, eller den bästa. Jag är inte den bästa på värdering, och kanske lägger jag för mycket tid på saker som inte ger så mycket.

Alla småsaker i denna process är inte uppfyllda i alla bolag jag äger, så var inte rädd för att du kanske har missat nått. Det är du själv som bestämmer när du känner dig trygg nog att trycka på köpknappen, men det är också du själv som får ta smällen om du missade något för att du inte tog kontakt med just ”den” personen etc. Av den anledningen försöker jag alltid vara mån om att pusha mig själv för att göra ännu mer research, hålla mig ordentligt uppdaterad och bli ännu bättre, vilket inte alltid är lätt när motivationen tryter.

Jag ska också tillägga att ett väldigt viktigt steg (kanske viktigare än steg 4?!) i min work process är att diskutera det jag gör med andra. Detta brukar jag göra under processens gång, och kontirnuerligt efter köp/sälj beslut har tagits. Så fort jag har något jag vill bolla men mina vänner gör jag det och det ger otroligt mycket nyans.

Hoppas detta har hjälpt någon lite, eller i alla fall gett dig lite inspiration till hur just DU kan gå tillväga för att analysera bolag!

Jag tar som sagt gärna emot kritik/feedback på hur min analysprocess kan bli bättre och hoppas att fler kan dela sin process så att vi kan ta lärdom av varandra!

//Flossan